مقالات آرشیو خبر ها
هواداران یوونتوس، قضاوت با شما ...

هواداران یوونتوس، قضاوت با شما ...

شکست برابر ناپولی همانند نتیجه دیدار مقابل اینتر برای یوونتوسی ها تلخ و ناخوشایند بود. از دست دادن امتیاز و فاصله گرفتن از صدر برای تیفوسی های بیانکونری پس از نه سال سلطه سخت و غیر قابل قبول است، هر چند نتیجه این بازی دستخوش تصمیماتی بود که باعث شد مربیان بانوی پیر از نحوه داوری که یوونتوس را از سه امتیاز آن محروم کرد راضی نبودند.

 

اما مسئله اصلی این نیست که در آن صحنه خطای پنالتی صورت گرفته یا نه ،از این صحنه ها بارها در محوطه جریمه تیم های فوتبال اتفاق افتاده و همچنان روی می دهد و مطمئنا هر بار با توجه به حرکت دست ها و تماس با توپ در کنارشرایط بازی و حتی نحوه داوری تصمیمات متفاوتی گرفته شده. بحث داوری و مشکلات این بخش حتی با وجود وار نیز به قوت خود باقی ست و نمی توان این مسئله را از فوتبال جدا کرد.

 

بنابر این نمی توان بحث داوری و تصمیمات برای یک ضربه پنالتی را دلیل اصلی ناکامی یک تیم بدانیم، به ویژه اگر عملکرد و نتایج تیم را در طول دیدارهای انجام شده بنگریم می توانیم به نوعی عدم تعادل و ناهماهنگی برسیم که بیش از بحث داوری توجهات را جلب می کند. اما اعتراض نسبت به داوری همیشه بوده و مربیان نیز از این قاعده مستثنا نیستند؛ اینکه اندره آ پیرلو نسبت به اعلام یک ضربه پنالتی خشمگین و عصبانی ست هم موضوع عجیبی نیست، او به تازگی قدم به دنیای پرهیاهوی مربیگری گذاشته و آهسته آهسته به روال این حرفه آشنا میشود؛ با اعتراض و اظهار نظر او در این خصوص میتوان حتی امیدوار بود که پیرلو از آن آرامش خود دست کشیده باشد و در مواقعی مانند مربیان عکس العمل نشان دهد. با این حال مشکل کنونی او و یووه در حال حاضر یک ضربه پنالتی نیست، مشکل اصلی جای دیگر است، جایی در جدول رده بندی و یا بهتر بگوییم اختلاف امتیاز زیادی که به وجود آمده.

 

امتیازی که پیش روی نام یووه در جدول ثبت شده رضایت بخش نیست، حتی اگر نخواهیم جدول کنونی سری آ را بررسی کنیم و شرایط یوونتوس را با رقبا بنگریم، می توانیم به شرایط یوونتوس در آخرین فصلی که قهرمانی را از آن خود کرد بنگریم، به جایی که مائوریتزیو ساری با 21 بازی توانسته بود 51 امتیاز کسب کند، یک امتیاز کمتر از اینتر کونته در این فصل و اگر یووه پیرلو با یوونتوس مکس الگری که در سال اخر چندان مورد لطف هواداران بیانکونری قرار نگرفت نیز در نظر بگیریم می بینیم که آن تیم با این تعداد بازی 59 امتیاز کسب کرده بود یعنی هفده امتیاز بیشتر از یوونتوس پیرلو. این اختلاف نگران کننده است حتی اگر نخواهیم بگوییم دلسرد کننده باید تاکید کنیم که بسیار دور از انتظارات بوده. این نگرانی زمانی توجهات را بیشتر به خود جلب می کند که مدیران در کنار بسیاری از هواداران معتقدند بدنه اصلی تیم حفظ شده و شرایط بازیکنان یووه نسبت به گذشته بدتر نشده و بازیکنان مهم و موثری در ترکیب این تیم هستند که با توجه به توان و کیفیت شخصی و انفرادی شان به خوبی در خدمت تیم هستند و برای نتیجه گیری بهتر تلاش لازم را دارند و در مقابل تنها چند مهره تاثیرگذار از این تیم جدا شده اند که باعث نمیشوند شرایط تیمی یووه نسبت به گذشته ضعیف تر شود اما نتایج بسیار ناامیدکننده و دور از انتظار بوده و شاهد سردرگمی بازیکنان در شکل کلی تیم هستیم اما در کمال شگفتی در برابر این کاستی ها و ضعف ها که به خوبی مشاهده میشوند کمتر از هر زمان دیگر نسبت به عملکرد ضعیف و نتایج به دست آمده اعتراض و واکنشی را شاهدیم!

 

مدیران، برخی هواداران و حتی خود بازیکنان نیز آنچنان که باید از نحوه عملکرد خود و تیم شان ابراز نارضایتی نمی کنند! قدرت و انگیزه پیروزی خواهی از بانوی پیر رخت بسته و در چهره بازیکنان بیانکونری خبری از حرص رسیدن به پیروزی و مبارزه برای کسب افتخارات بیشتر نیست. یوونتوس پیرلو چندان زهردار، پرهیجان، روان، جذاب و با قدرت فوتبال بازی نمی کند، هر از گاهی می توان گفت رمقی در بانوی پیر دیده نمیشود، گویی هیچ عامل تحریک کننده ای برای ثبت رکورد و ادامه دار شدن مسیر باشکوه یووه در سال های اخیر وجود ندارد.

 

یوونتوس پیرلو همانند آندره آ پیرلو آرام شده و خصوصیات جنگندگی خود را با یک روال کم خطر تر جا به جا کرده و نسبت به گذشته تماشایی و باصلابت بازی نمی کند و حتی این خصوصیات به هواداران نیز منتقل شده و این گروه هم کمتر از همیشه نسبت به عملکرد ضعیف و اختلاف امتیازی حساسیت نشان می دهند و از کری های قهرمانی نیز فاصله گرفته اند و کم و بیش میدان را به طرفداران کونته و اینتر که خصوصیات جنجالی و زیاده خواهی خود را به این تیم و هوادارانش منتقل کرده، واگذار کرده اند.

 

اما همان طور که اعلام یک ضربه پنالتی به سود و یا ضرر یک تیم نمی تواند مشکل نهایی و اصلی تیم و مربیان یک باشگاه باشد، شکست در یک دیدار و حتی تکرار نتایج ضعیف نیز نمی تواند علت از دست دادن امید برای بازیابی و بازگشت یک باشگاه بزرگ باشد، ولی مطمئنا تبدیل شدن کسب نتایج و نمایش نه چندان زیبا و جذاب به یک روال در کنار عدم واکنش نسبت به عملکرد ضعیف می تواند نگران کننده باشد. اینکه چرا نسبت به نتایج به دست آمده این فصل یووه شاهد واکنش های تند نیستیم ابهامات و در عین حال پرسش هایی را به همراه می آورد.

 

آیا یوونتوس ها از قهرمانی های متوالی خسته شده اند؟ آیا پیروزی و رسیدن به اسکودتو یکنواخت شده و این تیم به یک تغییر اساسی و کلی برای شکوفایی مجدد و یا ادامه دار شدن دوران باشکوه اش نیاز دارد و یا سوال و نکته اصلی که در این مطلب به آن پرداخته شده یعنی تفاوت نحوه برخورد با مربیان در قبال کسب نتایج در چیست؟

 

پس از شکست یووه از ناپولی، اندره آ پیرلو که به اعلام ضربه پنالتی معترض بود گفت اگر این صحنه برای ما اتفاق می افتاد چه جنجال هایی را شاهد می بودیم و ما این بار می خواهیم این مسئله را به گونه دیگری مطرح کنیم و بپرسیم، اگر تیم ساری و الگری مانند پیرلو چنین آرام و بی هیجان بازی می کردند و نتایج اینگونه کسب می کردند چه اتفاقی می افتاد؟ آیا از سوی مدیریت و تیفوسی ها جنجال و اعتراض را شاهد بودیم و یا همین سکوت کنونی با کمترین واکنش را؟

 

به نظر میرسد اندره آ پیرلو به خاطر گذشته باشکوه خود با یوونتوس از مصونیت برخوردار است، زیرا به خاطر ناکامی هایی که برای دیگر مربیان تحمل پذیر نبوده و غیر قابل بخشش بوده؛ او بخشیده میشود؛ گویی میان او و سران بیانکونری نیز چنین برآورد شده که با این روال نمی توان انتظار اسکودتو را داشت وهمان یک جام قهرمانی کافی ست! شاید گفته های اخیر مربی جوان یووه که پس از قهرمانی در سوپرکوپای ایتالیا گفت می خواستم یک جام را کسب کنم مهره تاییدی بر کم اعتنایی نسبت به نتایج دور از انتظار فصل جاری بانوی پیر و پذیرفتن شرایطی ست که یوونتوس امسال در آن گرفتار شده است.

 

با این حال چه کسی می داند در صورت ادامه دار شدن این روند و در حالی که رقبا از خواب غفلت چند ساله به خوبی بیدار شده اند و بانوی پیر کم خطر تر از گذشته به کار خود ادامه می دهد و قصد به خود آمدن را نداشته باشد، هزینه این شکست ها در کنارعدم نمایش مقتدرانه همیشگی بانوی پیر چیست و هزینه آن در پایان و در صورت از دست دادن احتمالی اسکودتو پس از نه سال قهرمانی متوالی و در حالی که این بار خبری از دلایل از پیش دانسته همانند یوونتوسی نبودن ساری نیست و حتی انتقادهای ابتدایی گروهی که زمان انتخاب پیرلو را برای هدایت تیم اصلی یووه مناسب نمی دانستند نیز بارها و با مهر تایید یوونتوسی بودن اش او را برای نیمکت یووه در نخستین تجربه مربیگری اش مناسب دیدند با قدرت کنار زده شد، چگونه و چطور پرداخت خواهد شد و این بار چه کسی و یا چه دلایلی برای عدم نتیجه گیری یوونتوس معرفی خواهند کرد.


«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
طناز احدی مقدم
طناز احدی مقدم«خبرنگار»
ارتباط با نگارنده: